Qüestionant el “Modern Art”

Just l’altre dia, tot passejant pels voltants de l’MACBA, no vam poder evitar fer unes rialles amb aquesta aportació d’art urbà. L’autor anònim recrea la polèmica obra de Maurizio Cattelan, “Comedian” (“comediant”), realitzada l’any 2019.

Tal qual ens expliquen, Cattelan va comprar 3 plàtans en un supermercat de Miami per uns 30 centaus, i, amb un bon parell d’ous (en sentit figurat en aquest cas) els va enganxar amb cinta adhesiva a una paret de l’Art Basel de Miami Beach. El galerista que va exhibir la feina, que no les devia tenir totes, justificava l’obra dient que era “un símbol del comerç mundial, un doble sentit, així com un dispositiu clàssic per a l’humor”; l’artista, però, es limitava a comentar que “se suposa que el plàtan és un plàtan”.

COMEDIAN L’OBRA DE Maurizio Cattelan EXPOSADA L’ANY 2019 l’Art Basel de Miami Beach

Òbviament l’obra va despertar la polèmica i els mitjans no van poder evitar escriure infinitat de comentaris al respecte animats, sobretot, perquè Maurizio Cattelan va vendre dues de les tres peces per la mòdica quantitat de 120.000 dòlars cadascuna. Fins a cert punt pot semblar raonable el debat sobre què és art i què no és art, el que sembla de difícil justificació és el pagament de certes quantitats per obres, com aquesta, amb clara data de caducitat per molt que el comprador ens expliqui: “Quan vam veure el debat públic provocat sobre l’art i la nostra societat, vam decidir comprar-lo. Sabíem que estàvem arriscant , però finalment sentim que el plàtan de Cattelan es convertirà en un objecte històric icònic “.

En fi, si alguna cosa aporta aquesta obra és posar de manifest, una vegada més, el caràcter especulatiu d’un art que s’autojustifica amb arguments banals disfressats d’una pseudo-intel·lectualitat amb fins merament comercials, al marge, o no, de l’artista.

“MODERN ART” L’OBRA ANÒNIMA EXPOSADA AL CARRER L’ANY 2021 A BARCELONA

Però tornem amb el nostre artista urbà, la seva rèplica, menys virtuosa en la col·locació de la cinta adhesiva, ens torna al debat dos anys més tard reconeixent, però, la confusió que l’obra exposada pot despertar a l’espectador que la contempla i, així , decideix incloure un títol que seria taxatiu si no fos que està entre cometes: “MODERN ART”.

NOTA: Escrivim aquesta entrada mentre escoltem a les notícies que l’artista Salvatore Garau acaba de vendre per primera vegada una escultura inexistent titulada ‘Io sono’ per 15.000 € i que presentarà a Nova York una altra obra titulada ‘Afrodita Piange’ en què només es veu un cercle dibuixat a terra on suposadament es troba l’escultura immaterial (No la veus? Doncs te la imagines).

%d bloggers like this: